Buscar

Páginas

MEDYANIN ÇOCUK GELİŞİMİNE OLAN ETKİLERİ

         Çocuk dediğimizde aklımıza ilk gelen şey yerinde duramayan kıpır kıpır sosyal bir varlık olmaları gelir.Çok meraklıdırlar.Sürekli sorular sorup hayatı keşfetmeye çalışırlar.
Herşeyin nedenini öğrenmek isterler.Fakat çocuk dediğimizde sadece 0 6 yaş olarak sınırlandırmak pek doğru olamayabilir.İnsan hakları bildirgesine bağlı olarak çocuk hakları sözleşmesinin 1. maddesine baktığımızda her 0 -18 yaşa mensup bireyler çocuktur maddesi unutulmamalıdır. Bu bağlamla hareket ettiğimizde çocukların gelişimlerine hem olumlu hem de olumsuz etki eden medyanın çocukların gelişimlerine etkileri nelerdir? kavramına değinebiliriz.Medya dediğimizde televizyon,dergi,radyo,sinema,bilgisayar,ve tiyatro vb gibi kitle iletişim araçları gelmektedir.Bu tür kitle iletişim araçlarının hem olumlu hem de olumsuz yönleri bulunmaktadır.İletişim araçları iyi hazırlanmış,içerikli ve sunum biçimleriyle bireyleri etki altına alabileceği gibi doğru olarak kullanıldığında iyi bir eğitim aracı ve kişilik gelişimi için önemli rol oynamaktadır.Kötü amaçlı kullanıldığında ise yani (çocuğun gelişim dönemlerine uygun olmadığı takdirde) bazı uygunsuz davranışların oluşmasına neden olabilir.Gelişmenin yeterli olabilmesi için de yazılı,kültür denilen kitap,gazete,dergi,vb gibi yayınları izlemesi,okuması gerekmektedir.Televizyonlarda ki  program ve ya çizgi filmlerin yüzde doksanının  şiddet içerikli olduğu ve bu filmleri izleyenlerin de birlikte oyun oynayan çocuklara,arkadaşlarına da aynı tutum ve davranış gösterdikleri söylenebiliriz.Çocuklar gözlerini yaşama açtıktan sonra televizyon cihazı ile burun buruna gelirler. Aileler çocuklarına yeterli zaman vermediklerinde çocuklar bu boşlukları televizyon izleyerek doldurabilirler.Bunun sonucunda da çocuklar televizyon yoluyla şiddeti,saldırganlığı,cinsel içerikli olayları öğrenirler.Çocukların izledikleri şiddet içerikli çizgi filmler ve ya programlar ileride şiddete meyilli olmalarını,kişilik gelişimlerini etkilediklerini ve ruhsal problemlere yol açtığını görebiliriz.programlar çocukların yaşlarına,cinsiyetlerine ve seviyelerine uygun olarak seçilmeli eğitici bir eğitim vermelidir.Bu tür ince ve hassas konulara dikkat edilerek çocuklarımıza programlar seçtiğimizde yetişkin bir birey olduğunda dayanışma,sorumluluk alma, empati kurma,kendine güven duyma ve ahlak gelişimini tamamlamış,halkının ve kendisinin kültürünün öğrenmesini sağlayarak benlik gelişiminin oluşmasına katkı sağlamış olacaktır.
Videolar; çocuklar video oyunları sayesinde bilgisayar ve internet dünyası ile tanışırlar.Bu durumda çocuklarda erken yaşta teknolojiye adapte olmalarını sağlar.Video oyunları çocukların özgüvenlerinin gelişmesine , kendilerine saygı duymalarına geliştirdiği gibi pek çok kişilerle oyun oynamalarını,başkalarıyla birlikte plan yapmalarını ve görev paylaşmalarını da sağlar.Ayıca el göz koordinasyonunun gelişmesine sosyal , duygusal, zihinsel ve bedensel gelişimlerinin üzerinde de olumlu etkiler oluşmasına neden olur.Tiyatro; çocukların duygusal, toplumsal ve zihinsel gelişimine önemli katkıları olan bir sanat dalıdır.Anne babalar çocuklarını 4 yaşından itibaren çocuk oyunlarına başlatmalı tiyatro alışkanlığı kazandırmalıdır.Tiyatro çocukların duygusal gerginlikten kurtulmalarını sağlayarak kişisel problemlerine çözüm bulmalarına yardımcı olabileceği gibi çocuğun içinde bulunan fazla enerjisinin de harcanmasını sağlar.Uyku düzeni olmayan çocukların uykularının daha düzenli oldukları enerjinin atılarak beslenmenin de düzene girdiği görülebilir.
SONUÇ :
Kitle iletişim araçları uzun süre izleyenlerin metabolizmalarının bozulabilir.Metabolitik hastalıklar görülebilir.Sürekli oturulduğu hareketsiz kalındığı için obezite olmaları yüksektir.Kolestereol lipit değerleri yüksek gözükebilir.Omuzları olumsuz biçim alabilir.Bel fıtığı tehlikesi artabilir.Gözlerde şaşılık,miyop,göz kuruması ve tembellik görülebilir.Vurdulu kırdılı oyunlar sinir sistemin bozduğu gibi çocuklarda hırçın olmayı sağlayabilir.Bedensel tembellik görülebilir.Genel olarak çocuklarımıza yeterli ve dengeli bir şekilde medya ile baş başa kalmalarına olanak sağlamalıyız.


0 yorum:

Yorum Gönder